Met zijn recente creatie ‘WING’ komt JORI tegemoet aan de nieuwe noden van onze wooncultuur, een multifunctionele design zitbank, ontworpen door de Nederlandse designer Hugo de Ruiter.

De hedendaagse leefcultuur evolueert snel en beïnvloedt het woongedrag. Hierdoor zijn we voortdurend op zoek naar oplossingen die onze wisselende levensstijl zo goed mogelijk kanaliseren. De leefruimtes worden compacter, de gezinssamenstellingen complexer, bijgevolg dient er aan het interieur gesleuteld te worden. De nieuwe ‘Wing’ van JORI is het sluitende antwoord op de puzzel van de gebruiker die op zoek is naar een esthetische zitbank die perfect tegemoetkomt aan zijn grillig woongedrag.

Aan het ontwerp van de ‘Wing’ ging een hele studie vooraf. JORI zocht in de eerste plaats naar dé ontwerper die de noden van de gebruiker zo goed mogelijk kon inschatten en vertalen naar een esthetisch transformeerbaar zitmeubel. Uiteindelijk bleek niemand beter dan de Nederlandse designer Hugo de Ruiter uitstekend bij deze opdracht aan te sluiten met zijn ontwerp ‘Wing’. Voor de Ruiter is de associatie van design en dynamiek in vorm en gebruik een begrip en meteen ook de pijler van al zijn creaties.

“Ontspannen in een bed houdt ons te passief. Zitten in een sofa is dan weer niet steeds rustgevend genoeg. We zijn op zoek gegaan naar onze behoeften tussenin en we hebben ze beantwoord in één en hetzelfde zitmeubelconcept, de ‘Wing’.” (HdR)

De ‘Wing’ van JORI is het antwoord op de nieuwe ruimtebeleving die we vandaag ervaren. Het is een transformeerbaar zitconcept dat is opgebouwd uit vlot draaibare elementen die voor verschillende combinatiemogelijkheden zorgen en op die manier ons levensritme moeiteloos volgt.

De ‘Wing’ staat in standaardpositie opgesteld als een knusse hoeksofa, waarvan je het zitcomfort op maat aanpast. Maar je kan ook kiezen voor de ‘dubbele chaiselongue’ positie om lekker TV te kijken of zalig onderuit te zakken. Anderzijds tover je de ‘Wing’ in een handdomdraai om in ‘lounge’ toestand om je heerlijk uit te strekken. In ‘eilandpositie’ verander je hem dan weer in een leefwereld op zich, om liggend te genieten, een boek te lezen of gezellig te chillen, alleen of met zijn allen. En ontbreek je slaapgelegenheid, dan verstel je de ‘Wing’ vlot naar een comfortabel tweepersoonsbed.

Net zoals de volledige JORI-collectie wordt de nieuwe ‘Wing’ met vakmanschap vervaardigd in de JORI productieateliers in België en is hij verkrijgbaar in een ruim kleurgamma van kwaliteitsvolle lederen en stoffen bekledingen, die onderling te combineren zijn. Je kan hierbij opteren voor een model met metalen of houten poten. Richtprijs: +/- € 10.000 in instapleder.

DESIGNER HUGO DE RUITER

Voor de Nederlandse ontwerper Hugo de Ruiter (1959) zijn vormgeving en functionaliteit de bouwstenen van zijn creaties, of design is pas zinvol vernieuwend wanneer het opvallend functionele eigenschappen koppelt aan een verrassende vormgeving. De designer vindt zijn passie in de natuur, kunst, architectuur en technologie, maar vooral in het leven zelf.

“Meubelen beschouw ik als een derde huid. Net als bij goede kleding moeten meubelen goed zitten en bij je passen. Mijn meubelen zijn dynamisch in vorm en gebruik. Eenvoudig verschuifbare componenten zorgen ervoor dat het meubel zich makkelijk aanpast aan de gebruiker en daarmee het dagelijks leven volgt. Van een moment voor jezelf tot een intiem samenzijn. Van actief zitcomfort overdag tot lui en lazy in de avond. Ik noem dat in mijn werk (E)Motion.

www.hugoderuiterdesign.nl