15 januari 2012

JORI startte in 1968 en geniet intussen internationale bekendheid als ontwerper en fabrikant van hedendaagse zitmeubelen, die een perfecte combinatie zijn van exclusief design, optimaal zitcomfort en hoogstaande kwaliteit.

Waar JORI zich vroeger uitsluitend positioneerde als fabrikant van hoogwaardige lederen zitmeubelen, biedt het sedert kort ook enkele zeer exclusieve stoffen bekledingen aan op zijn collectie.

NIEUWIGHEDEN 2012-2013

Fauteuil Ascot JR-9380 - design: Jean-Pierre Audebert

Met de introductie van de Ascot en de Epsom (zie verder) neemt JORI voortaan ook tuigleder op in zijn ledercollectie. Deze kwaliteit heeft een dikte van 3,0 tot 3,5 mm, is beschikbaar in zwart en cognac en krijgt de naam Vegetalia.

De Ascot is opgebouwd uit een zelfdragende structuur in gebogen hout die langs beide zijden volledig wordt overtrokken met tuigleder en wordt afgewerkt met een stiknaad aan de randen. In deze structuur wordt een hangende zit in tuigleder geplaatst, waarvan het ruggedeelte geperforeerd wordt, wat het zitmeubel een heel eigen, karakteristieke persoonlijkheid geeft. Het is onder meer door het gebruik van tuigleder en de perforatietechniek van het ruggedeelte van de Ascot, dat JORI zijn know-how in hoogwaardige lederafwerking nog verder uitbreidt.

Het spreekt voor zich dat de Ascot een eye-catcher wordt in elk interieur: alle ogen zullen meteen op deze bijzetfauteuil gericht worden. De Ascot staat als eye-catcher - volgens sommigen zelfs een kunstwerk - in het interieur. Maar zodra er bezoek komt, kan hij bij de sofahoek geplaatst worden om een extra zitplaats te creëren. De Ascot staat op een ronde poot in geborsteld inox en kan 360° rond zijn as draaien voor een nog groter gebruiksgemak. Tegelijkertijd praktisch en stijlvol.

Stoel Epsom JR-5705 – design: Jean-Pierre Audebert

De nieuwste telg in de stoelencollectie van JORI heet Epsom. Hij is van de hand van dezelfde designer als de Ascot (zie hoger) en deelt er duidelijk enkele familietrekken mee. Zo zijn het zit- en ruggedeelte volledig bekleed met tuigleder, een nieuwe lederkwaliteit die recent aan de JORI-collectie werd toegevoegd.

De lederen bekleding van de rug wordt op karakteristieke wijze geperforeerd, waardoor de stoel een zekere lichtheid meekrijgt. Het metalen frame, waarop het tuigleder bevestigd wordt, is beschikbaar in twee uitvoeringen: zwart gelakt of verchroomd. Dankzij de zit en rug in tuigleder en het licht meeverende frame, zit de Epsom heel comfortabel en staat hij garant voor urenlang zitcomfort.

Aan elke eettafel of in elke vergaderzaal wordt de Epsom een eye-catcher: niemand zal de ruimte binnenkomen zonder dat hij of zij de stoel heeft opgemerkt.

Fauteuil Farfalla Limited Edition JR-7390 – design: Verhaert New Products & Services

In 2012 is het veertig jaar geleden dat JORI zijn eerste relaxfauteuil introduceerde en daarmee een totaal nieuw zitmeubelconcept creëerde. De relaxfauteuil is intussen uitgegroeid tot een vaste waarde in heel wat interieurs.

Om die verjaardag te vieren, en om zijn know-how inzake kwalitatieve lederafwerking nog meer kracht bij te zetten, brengt JORI een limited edition relaxfauteuil op de markt: de Farfalla.

De Farfalla is gebaseerd op het gerenommeerde relaxmechanisme dat JORI veertig jaar geleden op de markt bracht en dat het intussen steeds verder is blijven perfectioneren. Voor zijn bekleding werd gebruik gemaakt van een heel speciale afwerkingstechniek, die JORI’s know-how inzake hoogwaardige lederafwerking opnieuw illustreert. Door de golvende beweging in de bekleding krijgt de Farfalla een moderne en heel rijkelijke uitstraling. Zoals dat hoort voor een limited edition, is dit model slechts tijdelijk beschikbaar.

De naam Farfalla, “vlinder” in het Italiaans, werd gekozen, omdat deze relaxfauteuil zo licht is dat zelfs tengere personen hem heel gemakkelijk in ligpositie en daarna weer in zithouding kunnen plaatsen. Een dergelijke ideale balans is een basisvereiste voor een goede relaxfauteuil.

Tijdelijk wordt deze limited edition naar keuze aangeboden met een gratis geïntegreerde hoofdsteun of een gratis los jubileumhoofdkussen. Een klantenvoordeel van € 369.

Sofa & Fauteuil Ponto JR-3790 en JR-3795 – design: Christophe Giraud

Eenvoud en strakke lijnen: daar gaat het over bij de Ponto sofa (JR-3790) en fauteuil (JR-3795). Zeker wanneer hij de woonruimte siert met zijn lage rug. Maar door een eenvoudige duw op de bovenzijde van de rug zorgt een onzichtbaar hydraulisch systeem ervoor dat de rug 7 cm naar boven schuift en zo uitgroeit tot een rugleuning mét hoofdsteun. Het zitcomfort blijft in beide gevallen gegarandeerd door het losse lendenkussen.

De voorzijde van het zitkussen van de Ponto sofa en fauteuil is beschikbaar in twee verschillende uitvoeringen:

• voorzijde in één stuk voor een strakke lijn
  • voorzijde in twee delen voor een lichtere look

De consument beslist welke van beide uitvoeringen zijn voorkeur heeft.

Het Ponto programma wordt vervolledigd met de bijpassende poef.

Sofa & Hoeksofa Tigra JR-2200 - design: Verhaert New Products & Services

De nieuwe Tigra stelt u in staat uw designsalon volledig naar eigen smaak in te richten. Steeds op zoek naar het optimale zitcomfort, heeft JORI de Tigra zo ontworpen dat die een perfecte ondersteuning biedt, zowel in zittende als in liggende positie. Het is een model met losse comfortkussens dat beschikbaar is als sofa, chaise longue of hoeksofa, telkens in combinatie met aangepaste poef.

De Tigra is beschikbaar met verschillende poottypes en kan naar keuze uitgerust worden met een vaste of mobiele armleuning. Wie gaat voor de mobiele versie, kan die traploos verstellen, zodat de armleuning afwisselend steun biedt aan de arm bij het zitten of aan het hoofd bij een liggende positie. Wanneer de armleuning volledig neergeklapt wordt, ontstaat een extra zitplaats. Een andere nieuwigheid qua afwerking, is de mogelijkheid om de Tigra in twee verschillende lederkwaliteiten en –kleuren samen te stellen, of in een combinatie van leder met stof.

De kwalitatieve afwerking en het sobere design, samen met de vele beschikbare afmetingen en afwerkingsmogelijkheden, zorgen ervoor dat de Tigra zich aan elke interieurstijl weet aan te passen. Ook in kleinere combinaties oogt dit model bijzonder mooi, waardoor hij perfect inspeelt op de steeds kleiner wordende woonruimtes.

JORI PRESENTEERT KLASSEVOL ZITCOMFORT OP MAAT

Over alle sectoren heen verlangen consumenten steeds meer maatwerk. Dat gaat van het online configureren van wagens volgens persoonlijke voorkeur, tot het op maat samenstellen van kledij.

Ook inzake zitcomfort klinkt de vraag naar customization steeds luider en JORI speelt hierop in door op IMM 2012 klassevol zitcomfort op maat voor te stellen. Al ruim veertig jaar is JORI bekend om zijn stijlvol ontworpen zitmeubelen die een ongeëvenaard zitcomfort aanbieden. Alle modellen worden steeds tot in de kleinste details piekfijn afgewerkt met kwaliteitsvol en hoogwaardig leder of een slijtvaste stoffen bekleding van hoge kwaliteit.

Maar daarbovenop trekt JORI steeds meer de kaart van het zitcomfort op maat. Centraal bij elk ontwerp staan de verhoudingen van het menselijk lichaam, waardoor elk model perfect op maat gemaakt kan worden. Door aanpassingen aan zithoogte, rughoogte of zitdiepte, of door ingebouwde functies kan zowat elk model verder aangepast worden aan specifieke behoeften qua zitcomfort. Enkele voorbeelden ter illustratie:

• Variabele zithoogte
    Heel wat JORI sofa- of fauteuilmodellen zijn beschikbaar met verschillende zithoogtes: standaard, + 1,5 cm en + 3 cm. De zithoogte wordt eenmalig vastgelegd op het moment van de aankoop (Shiva, JR-3960).
  • Variabele rughoogte
    Bij sommige modellen beslist de gebruiker bij de aankoop of hij een hoge of lage rug wenst (bv. de meeste relaxfauteuils). Andere modellen beschikken over een mechaniek die maakt dat de hoogte van de rug, al dan niet traploos, ingesteld kan worden door de individuele gebruiker (Ponto, JR-3790).
    Doordat een deel van de rug opklapbaar is, kan de sofa of fauteuil zelfs evolueren van een passief of meer liggend, naar een actief of meer zittend comfort (Shiva, JR-3960).
  • Verstelbare hoofdsteun
    Bepaalde modellen zijn beschikbaar met een hoofdsteun die in de hoogte versteld kan worden volgens de nood van de gebruiker op dat moment (Angel, JR-3250).
  • Verplaatsbare armleuningen
    JORI beschikt over sofa- en fauteuilmodellen die, al dan niet optioneel, uitgerust zijn met een verplaatsbare armlegger. Naargelang van de wens kan de armlegger rechtop staan, waarbij hij de arm perfect ondersteunt van wie rechtop zit. Dezelfde armleuning kan trapsgewijs of soms zelfs traploos gekanteld worden, waardoor ze kan fungeren als hoofdkussen voor wie gaat neerliggen of als een extra zitplaats wanneer ze volledig neergeklapt is (Tigra, JR-2200).
  • Modulariteit
    Een nieuwe trend in gepersonaliseerd zitcomfort is de modulariteit. Dit betekent dat een sofa of hoekcombinatie samengesteld kan worden volgens de behoeftes van de consument in kwestie.
    Hoekmodules, gecombineerd met losse zetelstukken met of zonder rug- of armleuningen, chaise longues, poefs of terminal poefs maken dat iedereen de combinatie kan opbouwen op maat van zijn of haar interieur (Calypso, JR-8300).

Door te kiezen voor een bepaalde zithoogte of zitdiepte, en door functies al dan niet te integreren in het model van hun voorkeur, stellen klanten bij JORI hun zitcomfort op maat samen. Customization is een tendens die gestaag terrein wint en JORI is dan ook vastbesloten hieraan nog meer aandacht te besteden bij zijn toekomstige ontwerpen.

Tv-fauteuils Mini-Medi-Maxi

Klassevol zitcomfort op maat krijgt een nieuw referentiepunt met de tv-fauteuils Mini-Medi-Maxi van JORI. Alle tv-fauteuils uit de JORI-collectie zijn voortaan beschikbaar in 2 zitdieptes, 3 zithoogtes en 2 rughoogtes. Deze parameters kunnen onderling vrij gecombineerd worden, zodat elke persoon een tv-fauteuil kan samenstellen die volledig op zijn of haar maat wordt gebouwd.

Bovendien kan elke tv-fauteuil worden gecombineerd met 16 verschillende poottypes, gaande van ronde, over stervormige poten, tot vijfteenspoten. Er zijn poten verkrijgbaar in verschillende materies, gaande van kunststof, over gelakte poten, tot aluminium, inox of chromen poten, al dan niet overtrokken met leder of hout. Kortom, iedereen vindt de poot naar zijn of haar smaak.

DESIGNERS
De nieuwigheden die JORI voorstelt op IMM Cologne 2012 zijn van de hand van de volgende designers:

Jean-Pierre Audebert
Frans interieurarchitect, lid van de beroemde ‘Société des Artistes Décorateurs’ van Parijs. De absolute top van Franse ontwerpers op het gebied van interieur en architectuur. Audebert volgde zijn opleiding aan de ‘Ecole Boulle’. Hij verdiende zijn strepen met interieurprojecten voor financiële instellingen, openbare gebouwen en scholen. Op zijn palmares staan verscheidene projecten voor de TGV.

Christophe Giraud
Als Frans architect studeerde hij af aan de beroemde ‘Ecole d’Architecture de Normandie’. Giraud heeft in elk opzicht zijn tocht doorheen de architectuur met succes afgelegd. Van de bouw van openbare en particuliere gebouwen, over showrooms en vergaderzalen, tot zelfs verpakkingsontwerp en design van gebruiksvoorwerpen. Hij beschrijft de architectuur als "het zoeken naar de balans tussen ruimte en materiaal, tussen vorm en functie".

Verhaert New Products & Services
Verhaert New Products & Services is een befaamd innovatiecentrum dat vernieuwende producten en systemen ontwikkelt voor verschillende sectoren : industrie, lifestyle, medische en openbare sector. Als een laboratorium voor innovatie begeleidt Verhaert het creatieproces bij JORI. Beide ondernemingen werken nauw samen om nieuwe ideeën toe te spitsen op de waarden van JORI : design, comfort en duurzaamheid. De reeds jarenlange samenwerking tussen beide bedrijven werpt duidelijk zijn vruchten af. Voorbeelden hiervan zijn het ontwerp van het gepatenteerde relaxmechanisme en de modellen Longueville, Chillap en Calypso